FYSIOTERAPIA JA KUNTOUTUS – NÄIN VOIMME AUTTAA

Fysioterapian tavoitteena on auttaa ihmisiä palauttamaan ja ylläpitämään toimintakykyään. Me Liikuntafysiolla olemme keskittyneet tuki- ja liikuntaelimistön vaivojen kuntoutukseen, jossa toiminta-, työ- ja suorituskykyä pyritään parantamaan sille tasolle, että oireet lievittyvät ja vaivat eivät uusiudu.

Fysioterapia suunnitellaan ja toteutetaan yksilöllisten tarpeiden mukaan pyrkien hyödyntämään tutkimustietoa, kansainvälisiä ja suomalaisia hoitolinjauksia sekä parhaiksi tunnettuja kuntoutuskäytäntöjä. Tätä kutsutaan näyttöön perustuvaksi toimintatavaksi.

Haluamme taata sinulle turvallisen tavan päästä kuntoon. Vaivaasi perehdytään huolella. Käytössäsi ovat alan parhaat kuntoutuslaitteet, joiden avulla voit aloittaa kohdennetun harjoittelun turvallisesti varhaisessa vaiheessa. Seuraamme edistymistäsi varmistaaksemme toiminnan hyvää laatua ja tuloksellisuutta.  Fiksua fysioterapiaa ”Powered by DBC”.

NÄIN KUNTOUTUSPOLKU ETENEE

Kun saavut Liikuntafysiolle ensikäynnille fysioterapiaan, vaivaasi perehdytään huolella alkukartoituksen aikana. Tyypillisesti alkukartoitus kestää noin tunnin.

Ennen alkukartoitusta voit rekisteröityä Liikuntafysion Terveysvalmennus-verkkopalveluun. Esitietojen täyttäminen etukäteen sujuvoittaa alkukartoitusta ja täydentää kuntoutusjakson  suunnittelun ja toteutuksen kannalta oleellisia tietoja.

Alkukartoituksen yhteenvedon perusteella fysioterapeuttisi tekee sinulle yksilöllisen kuntoutussuunnitelman ja -ohjelman, joiden pohjalta fysioterapia etenee joko kuntoutusjaksona klinikalla tai omatoimisena harjoitteluna. Tarvittaessa fysioterapiajaksoon saattaa sisältyä terapeuttisen harjoittelun lisäksi esimerkiksi manuaalista terapiaa (OMT) tai kivun ja oireiden lievittämiseen tarkoitettuja hoitomuotoja.

Edistymistäsi seurataan ja ohjelmaa mukautetaan sen mukaan. Fysioterapiajakson lopussa teette fysioterapeuttisi kanssa yhdessä loppuarvion ja jatkosuunnitelman.

Mikäli fysioterapia toteutuu klinikalla kuntoutusjaksona, voitjatkaa kuntouttavaa harjoittelua edullisesti kuntoutusryhmässä kuntosalia paremmissa olosuhteissa.

NÄISTÄ ON PARAS NÄYTTÖ

Terapeuttinen harjoittelu  eli kohdennettu, vaatimustasoltaan asteittain tiiivistyvä harjoittelu vaivan syiden poistamiseksi tuottaa parhaita tuloksia pitkällä aikajänteellä.

Kuntoutusasioissa kannattaa luottaa fysioterapeuttiin, joka on terveydenhuollon ammattilaisena sekä liikkeen ja liikkumisen asiantuntijana on paras henkilö suunnittelemaan  yksilöllisen kuntoutusohjelman juuri sinulle. Kuntoutusohjelmaa mukautetaan jakson edetessä kohti toiminnallista harjoittelua.

Manuaalinen terapia  eli fysioterapeutin suorittama (lihas-, nivel-, hermo-, lihaskalvo- tms.) käsittely lisää liikkuvuutta ja lievittää oireita. Manuaalinen terapia toimii terapeuttisen harjoittelun tukena liikehäiriöiden vähentämiseksi.

NÄIN KUNTOUTUSSALIMME ON VARUSTELTU

Liikuntafysio Sellon fysiosali on varusteltu DBC-kuntoutuslaitteilla, joiden avulla harjoittelun voi aloittaa turvallisesti jo varhaisessa vaiheessa kevyillä kuormilla ja rajoitetuilla liikeradoilla. Selän, niskan, olkapään ja polven kuntoutukseen erikseen suunnitelluilla laitteilla harjoittelu pystytään kohdentamaan erityisesti näiden alueiden tukilihaksia vahvistavaksi.

Kuntoutuslaitteistoa on täydennetty aerobisen harjoittelun laitteilla (mm. WattBike-kuntopyörä, Concept2-soutulaite, Concept2-hiihtoergo, juoksumatto) sekä toiminnallisen harjoittelun välineistöllä (mm. nHANCE YoYo-kyykkylaitteella ja AquaBagseilla).

GameReady-kylmäkompressiolaitteella voidaan vähentää turvotusta ja kipua pehmytkudosvammojen tai leikkauksen jälkeen. GameReady-kylmäkompressiolaitteella voidaan vähentää turvotusta ja kipua pehmytkudosvammojen tai leikkauksen jälkeen.