OIREHOITO JA HARJOITUSOHJAUS

Nopeaa helpotusta ensivaiheen oireisiin

Suuri osa tuki- ja liikuntaelimistön oireista on harmittomia ja helpottuu muutaman päivän kuluessa. Mikäli oireilu kuitenkin jatkuu vähänkin pidempään, kannattaa asiaa selvittää asiantuntevan fysioterapeutin toimesta ja pyrkimään löytämään oikea ratkaisu. Pitkittyessään vaivojen hoito usein mutkistuu.

Oirehelpotukseen tähtäävä lyhyt fysioterapiajakso (1-5 käyntikertaa tarpeen mukaan) soveltuu parhaiten ensimmäistä kertaa ilmaantuvien tai akuuttien tai suhteellisen lyhyen aikaa esiintyneiden vaivojen hoitoon. Mikäli sama vaiva uusiutuu usein tai on pitkittynyt, suosittelemme pidempikestoista kuntoutusohjelmaa. Tällöin on usein syytä myös arvioida tilannetta lääkärin toimesta esimerkiksi erilaisten tutkimusten ja lääkityksen osalta.

Mistä lyhyt fysioterapiajakso koostuu?

Lyhyt fysioterapiajakso sisältää alkukartoituksen, tarpeen mukaan oireen mukaista hoitoa ja ohjauksen omatoimisiiin toimenpiteisiin (kuten harjoitteisiin ja ergonomisiin muutoksiin). Tietyissä jalkaterän, nilkan ja polven alueen kiputiloissa esimerkiksi tukipohjallisista voi olla hyötyä. Myös taitavasti tehty teippaus voi rauhoittaa akuutin oireen, niin että toiminta- ja työkyky palautuu nopeasti.

Alkukartoituksen ajanvarauksen yhteydessä saat kertakäyttöisen linkin sähköpostiisi esitietojen täyttämiseksi. Täytä ne mahdollisimman huolellisesti, koska se säästää ensikäynnillä aikaa kehosi toiminnan kartoittamiseen ja yksilöllisen suunnitelman tekoon.

Ensikäynnillä voidaan tarvittaessa tehdä ns. koehoito (esimerkiksi manuaalista terapiaa, teippaus, muutama kohdennettu kotiharjoitus) asianmukaisen hoitolinjan löytämiseksi. Varaudu ensikäynnille esimerkiksi shortseilla/trikoilla sekä T-paidalla. Liikuntafysio Sellon tiloissa on pukuhuoneet ja suihkutilat varusteiden vaihtoa ja treenien jälkeistä peseytymistä varten.

Tyypillisesti oirehoito voi koostua manuaalisesta terapiasta, teippauksesta, kylmäkompressiohoidosta, sähköhoidosta tai kuivaneulotuksesta (akupunktiosta esimerkiksi lihasten kipupisteiden hoitamiseksi.

Tilanteen edistymisen perusteella fysioterapeutti laatii harjoitusohjelman, jossa pyritään korjaamaan oireiden toiminnallista syytä, kuten liikehäiriöitä tai puutteellista liikehallintaa. Ohjauskäynnin yhteydessä käydään läpi harjoitusliikkeiden oikea suorittaminen sekä täsmätään harjoituskuormien ja toistojen määrä. Lievien toiminnallisten selkä- ja niskavaivojen omatoimiseksi hoitamiseksi järjestämme myös selkä-niskaryhmiä, joissa saat ohjauksen tyypillisimpiin kotiharjoitusliikkeisiin. Viidellä ohjatulla harjoituskerralla varmistat liikkeiden oikean suorittamisen hinnan pysyessä maltillisena.