YKSILÖLLISET KUNTOUTUSOHJELMAT

Keho kivuttomaksi ja toimintakykyiseksi

Kun haluat saada kehosi kivuttomaksi ja toimintakykyiseksi sekä luoda pohjaa vaikkapa liikuntaharrastusten turvalliselle jatkamiselle, kannattaa luottaa terveydenhuollon ammattilaisen apuun. Fysioterapeutti on liikkeen, kehon toiminnan ja kuntouttavan harjoittelun todellinen ammattilainen.

Haluamme taata sinulle turvallisen tavan päästä kuntoon. Kuntousohjelmamme tukeutuvat tutkittuun tietoon. Käytössäsi ovat alan parhaat kuntoutuslaitteet ja fysioterapeuttien rautainen ammattitaito takaa, että vaivaasi perehdytään huolella. Saat käyttöösi yksilöllisen kuntoutusohjelman. Seuraamme edistymistäsi varmistaaksemme toiminnan hyvää laatua ja tuloksellisuutta.

Fysioterapeuttiemme kuntoutusvalmennuksessa harjoitusohjelma ja muut toimenpiteet kohdennetaan juuri sinulle sopivaksi, olipa kyseessä vaikkapa selkä-, niska-, olkapää-, polvi-, lonkka- tai nilkkavaivasta eroon pääseminen. Erityisesti pitkittyneiden vaivojen kuntoon saattamisessa ja merkittävän leikkauksen jälkeen on suositeltavaa panostaa toiminta- ja työkyvyn palauttamiseen aktiivisella kuntoutusohjelmalla. Tyypillinen kuntoutussohjelma sisältää 10-15 ohjattua kuntoutuskertaa klinikalla yksilöllisen ohjelman mukaan.  Omatoiminen harjoittelu näiden käyntien ulkopuolella on tärkeää.

Hyviä hoitotuloksia kuntoutusvalmennuksella:

• niska-, rintaranka- ja alaselkäoireiden hoidossa ja toimintakyvyn palauttamisessa
  • nivelsidevammojen ja murtumien hoidossa (esimerkiksi polven eturistisidevamma, nilkkamurtuma)
  • lihasrepeämien hoidossa
  • polven tai olkapään korjausleikkauksen jälkeen toiminnan palauttamiseksi
  • monissa muissa lievissä tai ensimmäistä kertaa esille tulleissa tuki- ja liikuntaelimistön oireissa

Mistä kuntoutusvalmennus koostuu?

Kuntoutusvalmennuksen aikana sinulle laaditaan yksilöllinen kuntoutusohjelma, jota noudattamalla pääset hyviin ja pitkäkestoisiin tuloksiin sekä saat hyvän pohjan omatoimisen harjoittelun jatkamiseen.

Alkukartoituksen ajanvarauksen yhteydessä saat kertakäyttöisen linkin sähköpostiisi esitietojen täyttämiseksi. Täytä ne mahdollisimman huolellisesti, koska se säästää ensikäynnillä aikaa kehosi toiminnan kartoittamiseen ja yksilöllisen suunnitelman tekoon. Ensikäynnillä voidaan tarvittaessa tehdä ns. koehoito asianmukaisen hoitolinjan löytämiseksi. Varaudu ensikäynnille esimerkiksi shortseilla/trikoilla sekä T-paidalla. Liikuntafysio Sellon tiloissa on pukuhuoneet ja suihkutilat varusteiden vaihtoa ja treenien jälkeistä peseytymistä varten.

Ensikäynnin ja suunnitelman perusteella fysioterapeutti laatii kuntoutusohjelman, jossa huomioidaan oireiden syy ja intensiteetti. Ohjauskäynnin yhteydessä käydään läpi harjoitusliikkeiden oikea suorittaminen sekä täsmätään harjoituskuormien ja toistojen määrä. Harjoittelu suunnitellaan turvalliseksi aloittaa ja treenin haastavuutta lisätään edistymisen myötä.

Kuntoutuskäynnit tapahtuvat joko täysin henkilökohtaisessa ohjauksessa tai 2-3 hengen mikroryhmissä, mikä mahdollistaa edelleen yksilöllisen treeniohjelman toteutuksen “valvovan silmän” alla yksittäisen kuntoutuskäynnin hintatason jäädessä alhaisemmaksi, Myöskin harjoiteprogessio täsmätään yksilöllisesti harjoitusvasteen mukaan. Kuntoutusohjelman ollessa hyvin hallussa, voit hyödyntää myös edullisia kuntoutusryhmiämme (max. 6 henkeä), joissa fysioterapeutti on aina tavoitettavissa ohjelman täsmäämistä ja mahdollisesti esille nousseita kysymyksiä varten.

Toimimme tavoitteellisesti. Haluamme varmistaa, että oireesi helpottuvat ja toimintakykysi on mahdollisimman hyvällä tasolla. Kuntoutusjakson lopussa saat täytettäväksi kyselylomakkeen, jonka avulla voimme tehdä jatkosuunnitelmaa.